En sak som tydligt ökar konverteringen på en affiliatesida är om den ser ut som E-butik. Detta åtminstone om det är enskilda produkter som ska marknadsföras. Är det istället en jämförelsesida där besökaren kan ställa olika pris mot varandra passar självklart ett annat upplägg bättre.
Så länge som inte omsättningen är väldigt hög rekommenderas billiga och enkla E-handelslösningar. Att behöva skapa en helt eget E-handelssystem är knappast lönsamt för affiliates med låga marginaler. Dessutom finns inte behovet att alla delar inom E-handelssystemet då man främst är ute efter produktbeskrivning och sortering.
Välj WooCommerce
Det finns flera olika lösningar och vilken som passar bäst är en delvis en smaksak. Men inom affiliate är WooCommerce extremt vanligt. Ett gratis system som implementeras i WordPress. Om man önskar går det sedan även att konvertera sidan till en E-handel genom att WooCommerce även är en av vanligare alternativen för plattformar för mindre E-butiker.
Ett exempel
En av de större affiliatesidor jag driver är om saccosäckar och här nedan ses en bild av sidan där samtliga fatboysäckar presenteras. Likheten är slående mot en E-butik. Här syns bilden i miniformat, priset och man kan som kund välja att ”beställa” eller läsa mer om den specifika produkten.
I detta fall sker däremot inte någon beställning utan den som klickar på ”Beställ/Till Butik” kommer direkt till den butik som säljer produkten.
Trovärdighet och struktur
Efter att drivit sidan några år ser jag flera fördelar med just detta system. För det första är det trovärdigheten. Det är ett flertal personer som mailar och frågar om olika modeller, priser och annat varje månad. Det speglar alltså att det är trovärdig sida som man hänger kvar på. Detta till skillnad mot ”fula” affiliatesidor som snabbt kan skrämma iväg besökaren.
Dessutom får jag idéer när någon mailar. En person frågade exempelvis om det gick att köpa enbart innerpåse vilket det inte gick just då. Men självklart la jag in en bild och aff-länk till detta kort därefter.
En annan stor fördel med detta ”E-handelssystem” är strukturen. Nu finns det gott om plats för att beskriva varje produkt, möjlighet att skriva lång kategoritext och en passande landtext. Allt jag eftersöker kring just textmängd.
Nackdelen då?
Det är helt klart jobbigare att hålla efter 100 produkter med priser, länkar och färgval mot att enbart göra en tabell eller några banners som länkar till butikerna. Med som alltid – mer jobb ger bättre resultat.