Möt besökarens behov

Det är oerhört lätt att bygga upp en affiliatesajt. Det är betydligt svårare att tjäna riktigt bra med pengar på den. Visst kan man lyckas med ranking och få många besökare men i längden handlar det om användarvänlighet. Den som vill bygga en större affiliatessajt bör därför tänka utifrån kundens perspektiv från början. Att möta besökarens behov redan från början för att därigenom skapa ett större köpbehov och därmed högre konvertering.

Ett företag som lyckats lysande med detta är Flygresor.se. Ett företag som kanske inte primärt är känt för att arbeta med affiliate men där affärsidén just är att få provision på förmedlade försäljningar. Flygresor.se är idag en av de mest använda tjänsterna när man ska jämföra flygresor.

Jämföra – Att skapa en tjänst som jämför priser är mycket vanligt inom affiliate. Med tabeller, grafik och andra sammanställningar visas billigaste alternativet. Detta passar utmärkt på marknader där produkter lätt kan jämföras med pris. En bok är ju en bok oavsett var den säljs. Då är ju priset helt avgörande. Ett exempel är Pricerunner som tydligt jobbar mot prisjämförelser.

Förenkla – Det går nästintill inflation i ”jämförelsesidor” inom affiliate. Detta både på gott och ont. En del är bättre – allt för många hamnar inom ”sämre”.

Men det finns betydligt fler vägar att gå för att möta behovet hos besökarna. Ett tydligt exempel är hur man ska hitta rätt däck till bilen. Vet du bredd, höjd och diameter på dina däck? Till stor sannolikhet inte. Ändå är det detta som ska anges när man ska köpa däck hos många däckföretag. Bilden nedan är från dack-outlet.se och visar vad man som besökare möter på sidans förstasida.

Det går att hitta däck på flera olika sätt men till viss del har man här utgått från egna kunskaper och glömmer att ett stort antal bilägare har extremt liten kunskap om bilen, däcken m.m. Ett bättre alternativ hade varit att ange sitt registreringsnummer.

Hur kan du göra det enklare för dina besökare att välja rätt? Det handlar inte bara om pris utan lika mycket om vilken modell som är kompatibel med andra produkter eller vad som passar dig utifrån din livssituation. När du går till en bilhandlare kommer försäljaren att visa de produkter som bör vara intressanta utifrån din situation – resten visas inte upp. Hur kan du välja att presentera rätt produkter för rätt besökare?

Ett tips är att utgå från Annonsering.se och se vilka företag som finns inom din bransch. Sedan sortera och strukturera detta på ett sätt som möter besökaren.

Inläggsförfattare: Arne