De som jobbar med affiliate behöver bättre än de E-handlare som de samarbetar med. De behöver vara bättre på SEO, bättre på att guida besökaren till rätt produkt, bättre på marknadsföring eller ha bättre konvertering. Helst av allt alla dessa punkter. Orsaken är att marginalerna är så små. När E-handlaren har en marginal på 30% kanske en affiliate istället har 5% på försäljningen.
Ska man kunna tjäna pengar krävs därmed att man jobbar på flera olika fronter och optimera sin sida så att kunderna verkligen kommer dit – och sedan konverterar.
En väg är att jobba med Bäst i Test.
Bäst – kan vara vägen framåt
Att presentera tester och gärna lyfta fram ”Bäst i Test” har flera fördelar. Kan ta ett exempel från https://testat.nu/webbhotell/ som jämför olika webbhotell.
1)Mindre konkurrens mot Adwords
Om jag söker på Google efter ”Bästa webbhotellet” eller ”Test av webbhotell” så är chansen mycket stor att jag först ser en rad Adwordsannonser. Men jag kommer inte klicka på dem eftersom jag uppfattar att det är reklam (vilket det ju är) av företag som anser att deras tjänst är bäst. Därmed kommer en större mängd av de som söker med dessa fraser att klicka sig in på organsiskt resultat.
Jämför exempelvis sökningarna:
Kaffetermos – Du kan mycket väl klicka på Adwords eftersom målet är att köpa kaffetermos.
Bäst kaffetermos – Du väljer inte Adwords eftersom du inte vill till en E-butik utan hellre vill till ett test.
På detta sätt kan artiklar om Bäst i Test skapa mer trafik eftersom de som söker inte klickar i samma utsträckning på Adwords.
- Bättre konvertering
Om du går in på en E-butik kommer du se att de har 20-tal olika kaffetermosar. Vilken ska du välja? Det är till och med så att för många produkter kan skapa svårighet för kunden att välja. Man backar och köper på ett ställe där det är färre att välja mellan.
Här är E-butiker generellt dåliga på att hjälpa kunden att välja rätt. Ställ detta mot en jämförelse eller test av produkterna. Ett exempel är just webbhotell. Bäst för dig är ju självklart inte bäst för alla. Allt handlar om behov av funktioner, service osv.
Genom att tydligt guida kunden till rätt produkt eller tjänst kan en affiliatesida har högre konvertering än den E-butik man länkar till. Detta just eftersom man guidar besökaren på ett sätt att man är beredd att beställa när man kommer till E-butiken.
Se även: Lyfta fram Bäst i Test av Skribentus