Det är otroligt stor skillnad på affiliateprogram – och affiliateprogram. Eller rättare sagt – vilka man bör samarbeta med och vilka man bör undvika. Därför har jag tänkt presentera de program som jag varmt kan rekommendera i en serie som kallas ”Rekommenderat affiliateprogram”. Det är inte säkert att det passar just dig men genom att presentera olika fördelar får du själv avgöra om det är något för ditt projekt eller inte.
Först ut är Svensktkosttillskott.se.
Företaget säljer kosttillskott, nyttiga bak- och matprodukter, träningskläder m.m. Det mesta för en aktiv och hälsosam livsstil. Personligen är jag knappast deras största kund då träning och nyttig mat inte ligger högst upp på prioritetslistan. Men det är lätt ett av de bästa programmen.
Varför?
De tar initiativ
År 2015 började jag bygga upp en affiliatesida med massageprodukter och blev då kontaktad av Svensktkosttillskott som gärna ville vara med på sidan. Om du blir kontaktad av ett företag är chansen betydligt större att det skapas ett långvarigt och smidigt samarbete. Det behöver inte bli så – men det visar att de bryr sig.
Frågar vad jag behöver
Allt för många E-butiker ”pushar” på att jag ska lyfta fram en specifik produkt, en kampanj eller liknande. Detta utan att ta hänsyn till hur jag byggt min sida eller vad mina besökare egentligen söker efter. E-butikerna utgår därmed enbart från sitt mål att sälja mer.
Vid kontakt med SvensktKosttillskott har jag istället fått frågan ”Vad behöver du?” – ”Vad vill dina besökare ha?” – ”Vilka produkter saknar vi?”. Därmed har man sett potentialen hos affiliate. Det handlar om att möta mina behov så jag kan möta kundernas behov. Genom åren har vi även hittat flera smidiga lösningar som skapat ett mervärde för oss bägge.
Bilder
Jag brukar alltid maila E-butiker för att fråga om jag kan använda deras bilder i min marknadsföring. En del säger nej (varför då jobba med affiliate?), andra svarar inte alls och ytterligare ställer sig frågande till min avsikt. Att jobba med dessa är omständligt och att marknadsföra produkter utan att få visa bilder på dem är knappast något som gynnar konverteringen.
Så länge som bilderna gynnar E-butiken borde jag ju få använda dem och det har därmed aldrig varit något problem i samarbetet med denna E-butik.
Hög ordersnitt
Via affiliateföretagen går det att se genomsnittligt EPC på olika företag. Det betyder helt enkelt hur mycket jag i snitt tjänar per klick på en affiliatelänk. Kortfattat så blir det ”hur många som klickar i förhållande till hur mycket jag tjänar” Det finns visserligen flera saker som påverkar EPC men till stor del handlar det om hur E-butiken möter sina besökare och vilken merförsäljning de lyckas skapa.
Jämför gärna flera sport- och gymbutiker och se vilken EPC de ligger på. Jag tänker inte hänga någon specifik men skillnaden är enorm. Kan du inte få fram EPC så länka ett par månader mot en butik och byt sedan till en annan. Därefter bör du ha statistik som visar E-butikerna olika EPC.
För mig är Svensktkosttillskott på topp 3 över samarbetspartners jag prioriterar. Nästa inlägg kommer handla om Verktygshandlarn som också ligger högt på listan.