Kring 2015 var det ett par städföretag som försökte arbeta med affiliate. Det var stockholmsbaserade företag som gav en fast provision per förmedlad offertförfrågan. Men de varade inte speciellt länge och försvann sedan från affiliatenätverken.
Vad är det då som gör att detta segment saknas inom affiliate? Frågan ställdes till Adrecord år 2017 och svaret var att underlaget var för litet. Det är helt enkelt för få som kommer att gå via dessa affiliatelänkar för att det ska vara ekonomiskt hållbart för affiliateföretagen att ingå dessa samarbeten.
Ett exempel kan tas från ett företag som erbjuder flyttstädning Malmö. De skriver exempelvis på sin hemsida att de erbjuder städning i Malmö, Lund, Trelleborg och 4 mil runt dessa städer. Upptagningsområdet är därmed starkt begränsat. Lägg där till att flyttstädning enbart beställs vid flytt och att en person i snitt inte flyttar mer än 7-8 gånger per liv.
En av de parametrar som affiliateföretagen tittar på när de avgör vilka som ska få ha ett samarbete med dem och därmed kunna jobba med affiliate är alltså möjligheten till förtjänst. Det är initialt ett relativt stort arbete från dessa företag för att implementera koder och skapa möjligheter för publishers att arbeta mot dessa företag. Visserligen får affiliateföretagen en viss procent per förmedlad lead/sale men av vad företagen betalar tar affiliateföretagen en mycket liten del. Det är främst publishers som tjänar på detta. Därmed krävs det att man förväntar sig en bra konvertering för att det ska bli lönsamt i längden.
Skulle det finnas städföretag som var aktiva över i stort sett hela Sverige skulle underlaget vara större och möjligheten att tjäna pengar för både publishers och affiliteföretag tydligare. Men de flesta städföretag är lokala och jobbar, i likhet med företaget ovan, i en stad och ”4 mil runt denna stad”.