Välj E-butiker med relaterat innehåll

En sak som ökar konverteringen extremt mycket är ”Relaterade produkter”. Det betyder helt enkelt att andra produkter presenteras i samband med den produkt som kunden för tillfället tittar på. Ett exempel kan visas från en produktsida med Ryobibatteri.

 

Det som ligger i fokus är produkten som du länkar till och som kunden till stor del är ute efter att köpa. Men kanske har kunden inte hamnat exakt rätt – eller är ute efter alternativ. Det är då som relaterade produkter fyller sin funktion. I detta fall visas ett batteri med 2,5Ah på sidan. Många som arbetar med batteridrivna maskiner väljer att ha två batterier och det är exakt vad som visas som relaterad produkt. Här finns även den självklara laddaren.

Det finns därmed två fördelar. För det första att få besökaren att klicka sig vidare om man inte är exakt nöjd med vad som presenteras. Därmed ökar chansen att personen hittar det som söks efter.

För det andra ökar detta det genomsnittliga ordervärdet. När batteriet köps så är ju chansen stor att laddare köps – eller andra produkter. Detta är inte minst viktigt för dig som affiliate då ordervärdet är kraftigt avgörande för om det ska bli lönsamt att driva sidan eller inte.

Är det avgörande? Både ja och nej

Har du möjlighet att länka till två butiker som ger samma provision finns ju flera saker att förhålla sig till i val av butik. En är självklart konverteringen. Att butiken har relaterade produkter är en stor fördel och detta inte minst när det handlar om produkter där besökaren gärna vill titta på flera olika alternativ innan man bestämmer sig. Tipset är att gå in på affiliateföretagen och se vilka EPC som E-butikerna har. Det är helt enkelt genomsnittlig summa som du kommer att tjäna per klick på länk till E-butiken. Personligen gissar jag att många av de butiker som har hög EPC även har just relaterade produkter.

Post Author: Arne

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *