Se upp för duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll är ett klassiskt problem som framförallt kan hittas hos E-butiker. Det är inte heller ovanligt att man ser detta på webbsidor byggda av ovana personer inom affiliate. Med duplicerat innehåll menas att innehållet på en url inte är helt unikt. Det kan finnas på flera ställen internt på webbplatsen likväl som på externa sidor.

Problemet med att duplicerat innehåll kan sammanfattas med att det är sämre för din SEO och därmed ranking på Google. Din synlighet kommer bli mindre på dina sökord och dessutom ”kastar du bort” möjligheten att synas på fler longtails. Är texten unik finns ju fler ordkombinationer att ranka på.

Externt duplicerat innehåll – Betyder att texten redan tidigare är publicerad på en annan webbplats. Ett exempel är att ex Abilica skriver produktbeskrivningar på sin webbplats om deras balansplatta. När sedan en återförsäljare eller affiliate ska lägga upp produkten i sitt sortiment kopierar man helt enkelt texten. Snabbt, smidigt och enkelt. Men inte alls lysande ur ett SEO-perspektiv.

Lösning: Skriv egna produktbeskrivningar! Hitta en struktur som passar din hemsida eller anlita en skribent som skriver texterna. Huvudsaken är att man jobbar med unikt innehåll.

Här nedan finns ett exempel från en hemsida inriktad mot balansplattor:

Originalet ovan.

Affiliatesajten ovan.

 

Första bilden från Abilica – Andra från affiliatesajten.

Samma bild, samma struktur. Men helt olika text.

Internt duplicerat innehåll – Betyder att samma text förekommer i exakt samma form på flera ställen på webbplatsen. Även här brukar E-butiker visa upp lysande felsteg. Ett exempel är med storleksbeskrivningar. Det kan exempelvis vara exakt samma storleksbeskrivning på alla sidor med Bh:ar på. Om en underklädesbutik har 100 modeller (känns inte ovanligt) så förekommer alltså texten 100 gånger på webbplatsen. Det kan skapa en intern konkurrens och obalans seomässigt. I värsta fall kan det filtreras bort av Google.

Lösning: Genom att lägga in ”Noindex” på en sida betyder det att Google inte ska indexera denna sida. Om det är två sidor med samma innehåll och en av dessa har noindex kommer ju bara en att indexeras och därmed uppstår inte problemet.

Ett annat sätt är att använda Canonical. Med detta attribut talar man om för Google vilken av sidorna som är grundkällan. Man anger alltså att man har problem med duplicerat innehåll men även vilken av sidorna som ska vara den sida som bör ranka på denna text.

Post Author: Arne

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *